Love to Share Anatomy! prijsvraag

logo_LoveToShare

Logo 'Love to share Open Educational Resources' by Paul Gobée, CC BY , Derived from Global Open Educational Resources Logo by Jonathasmello at https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18460156, license CC BY. Edited: mirrored and replaced text 'OER' by heart. Heart by Jon Philips, Open Clipart, retrieved from https://freesvg.org/red-heart-with-black-outline, PD

Prijsvraag - Love to Share Anatomy 2024!

 

Winnaars

Beste student
Gedeelde eerste prijs:
Flynn Post, LUMC en Groep Senne Hellinck en mede-studenten, Universiteit Gent
Beste docent
Antonio Luchicchi, AmsterdamUMC (VUMC)
Beste afdeling
Afdeling Anatomie van de Mens en Embryologie, Universiteit Antwerpen

De prijsuitreiking was vrijdag 5 januari 2024 20:00 bij het NAV congres te Lunteren.

Bekijk alle inzendingen

 

Wie maakt de mooiste/beste open anatomische leermaterialen?
Ik voel me uitgedaagd!

 

Open anatomie leermateriaal - wat is dat?

  • Anatomie leermateriaal - alles waar je anatomie mee kan leren (of wat een docent kan gebruiken om anatomie mee te doceren), dus bijv. een anatomische tekening, een video van een dissectie, een uitlegvideo, een tutorial die de anatomie relevant voor een operatie uitlegt, een mooi 3D model, oefenvragen, etc. Of een collectie tip-top samenvattingen waar je niet voor hoeft te betalen op 'LeerSnel'. Maar t mag ook fun zijn die helpt anatomie te leren of onthouden: een puzzel ('zoek de drie fouten!'), de eerste inter-galactische anatomische multi-player game,...
  • Open - je moet het gratis voor iedereen beschikbaar stellen en je moet het een Creative Commons licentie (uitleg, cartoon, presentatie) geven, of in het Publieke Domein (uitleg en Creative Commons markeringen) plaatsen. Zodat iedereen het niet alleen gratis kan inzien, maar het ook mag bewerken en combineren. Dus bijvoorbeeld Nisrin mag in haar uitlegvideo Piet's plaatje gebruiken. Of Tim mag op een door Megan gemaakte anatomische tekening de plek van een operatie-snede intekenen. En zo een nieuwe tekening maken. Of een label op een foto zetten. Of juist wegpoetsen,....
  • En oh ja, voor deze prijsvraag moet het normale humane anatomie betreffen - dus nee, geen katten duodenum of ruggenmerg van een gevlekte inktvis, en ook geen nare onstekingen en wat dies meer zij. Maar anatomische variaties en aangeboren afwijkingen mogen wel.

Wat vragen we van je?

Eén of meer van de volgende opties:

  • Je maakt open anatomie leermateriaal - bijv. een uitlegvideo waarin je in 10 minuten de spieren van de arm bespreekt en laat zien welke spieren je gebruikt als je een jampotje opendraait of over je mobiel swipet, een dissectievideo of foto's waarin je toont hoe het er nou echt uitziet, een mooie anatomische tekening, een handige samenvatting, een puzzel met anatomische termen, een cool 3D model, een anatomische cartoon die je nooit meer vergeet,...
  • Je bewerkt bestaand open anatomie leermateriaal - bijv. je moderniseert en kleurt oude anatomische tekeningen in (bijv. de zwart-wit Sobotta tekeningen op AnatomyTOOL), zodat ze weer helemaal super zijn. Of je zet labels bij afbeeldingen. Zodat je er als student óók wat aan hebt, en niet alleen de docent het snapt.
  • Je vindt en verzamelt open anatomie materialen van internet en levert die aan. Oh, da's easy... even Googlen.. klaar! Eh, nee.... 99% van alle anatomie afbeeldingen online heeft geen open licentie (of is zelfs illegaal gepost). En die willen we niet! Dus easy? Allerminst! Eerder een speld in een hooiberg. Maar als je zowel anatomie kwaliteit als de Creative Commons licenties kunt herkennen kom je een heel end.  En met het tegenwoordig toenemende aantal open access wetenschappelijke publicaties, komen er meer open anatomische afbeeldingen beschikbaar. De afbeeldingen in dergelijke publicaties zijn vaak onder open licentie en zijn soms breder bruikbaar dan alleen in het specifieke artikel. (Tips: Creative Commons zoeken, Pubmed open access zoeken). Of misschien maakt je anatomie docent wel heel mooie figuren en vindt die het prima om ze open te delen. Alleen heeft hij/zij geen tijd om het uit te zoeken... als jij dat nou doet.. win-win!
  • Je beoordeelt materiaal op AnatomyTOOL en wordt 'meester-fouten-vinder'. (En corrigeert ze natuurlijk ook)
  • Je verrast ons met een Vrije inzending (Bungee jumpen met achilles pezen, of de ultieme manier om de plexus brachialis een piece of cake te maken), maar het moet wel voldoen aan de criteria (zie hieronder)

Waarom deze prijsvraag?

  • We willen het beschikbaar komen van en het gebruik en de bewustwording van kwalitatief goed anatomie leermateriaal met een open licentie, bevorderen.
  • Waarom? Kennisdeling met zo min mogelijk drempels!
  • Ten dienste van studenten en docenten anatomie!
Maar er is al zoveel overal te vinden! Maar niet met een open licentie, dus dat je het weer mag hergebruiken. En niet anatomische atlas kwaliteit plaatjes, die dieper gaan dan middelbare school anatomie. En soms zitten er ook flinke fouten in online materiaal. En zelfs als het er is, vind t dan maar snel... (Google herkent (nog) niet de arteria hepatica propria op een plaat van het lever hilum. Bijvoorbeeld.).

Wie kunnen meedoen?

  • Student(en) (individueel of groep)
  • Docent(en) anatomie of preparateur(s)/prosector(s) of gelijkgesteld (bijv. clinicus) (individueel of groep)
  • Afdeling anatomie (geïnitieerd door en met steun van het afdelingshoofd)
Let op!: Deelnemers moeten verbonden zijn aan een onderwijsinstelling in Nederland of Vlaanderen.

Wat voor soort materiaal kun je inzenden?

Bijvoorbeeld.. (een niet uitputtende lijst):
  • Dissectiefoto’s/video’s
  • Tekeningen/foto's
  • 3D modellen
  • Tutorials
  • Oefenvragen
  • Puzzels
  • etc... alles wat helpt om anatomie te leren!

Zie de video met voorbeelden op de voorpagina ter inspiratie!

Prijzen - Wat kun je winnen?

Studenten prijs

  • 150 euro cadeaubon
  • Anatomie boek, anatomisch t-shirt of anatomie mokken (afhankelijk aantal deelnemers van inzending)
  • Eeuwige roem: Certificaat en prijsuitreiking bij Ned. Anatomen Ver. congres en naam op site

Docenten prijs

  • 150 euro cadeaubon
  • Anatomisch t-shirt of anatomie mokken (afhankelijk aantal deelnemers van inzending)
  • Eeuwige roem: Certificaat en prijsuitreiking bij Ned. Anatomen Ver. congres en naam op site

Afdelingsprijs

  • 150 euro cadeaubon aan afdeling, binnen docenten/preparateurs team te besteden
  • Anatomie mokken
  • Eeuwige roem: Certificaat en prijsuitreiking bij Ned. Anatomen Ver. congres en naam op site
NB: er zal 1 prijs zijn per categorie! De prijs is voor een inzending, ongeacht het aantal deelnemers dat aan die inzending werkte.

 

Image 'Trophy with ribbons' by OpenClipart at https://freesvg.org/trophy-with-ribbons-vector-image. PD

Vereisten

Harde eisen

Voorkeuren

  • Liever geen CC NonDerivative/ GeenAfgeleiden want dat vermindert de bruikbaarheid in het onderwijs erg. https://creativecommons.nl/uitleg/. Zie ook: 'Welke licentie kan ik het beste kiezen' hieronder!
  • De bronbestanden zijn ook beschikbaar gesteld (Photoshop, Powerpoint, etc.)
  • Resolutie afbeeldingen min. 1000 x 1000 px.
  • Zaken die veel hosting of download data kosten zoals video, 3D, virtuele microscopie moeten door de instelling zelf gehost worden. Bij hosten door de instelling verzoeken wij om bij onverhoopt stoppen van het hosten het materiaal over te dragen aan de NAV met toestemming aan NAV om het te laten hosten.
  • Video's bij voorkeur max.10 min lang
  • Titel format wordt gevolgd en metadata worden ingevuld. Handleidingen.
  • Het materiaal wordt (aantoonbaar) in het onderwijs ingezet

Welke licentie kan ik het beste kiezen?

Vooropgezet: dat je het recht hebt om het werk een licentie te geven. Dat moet je eerst vaststellen. Lees Stappenplan gebruik Creative Commons-licenties en op het aanmeld/inzendformulier het stuk 'Zorg dat de licentie goed zit'.
Sorry, dit is even vervelend, maar daar ontkomen we helaas niet aan.
Maar de inspanning om dit te lezen is niet alleen voor deze prijsvraag. Je gaat Creative Commons ook tegenkomen bij open access wetenschappelijke publicaties, als je plaatjes gebruikt in je presentaties, als je een artikel schrijft, etc. etc.

Dan, welke licentie?
We adviseren een van de volgende twee:

CC BY SA is ideaal. Dit is de licentie die Wikipedia gebruikt.

  • Als je je werk deze licentie geeft, mag het op Wikipedia gebruikt worden.
  • Iedereen die je werk hergebruikt, moet erbij zetten dat jij het gemaakt hebt. Dit is vanwege het 'BY' label of wel 'attribution' of in het Nederlands 'Naamsvermelding'. Dit geldt overigens voor alle Creative Commons licenties.
  • Iedereen die je werk bewerkt en de bewerkte versie ook weer publiceert, moet de bewerkte versie dezelfde licentie geven. Dus 'CC BY SA'. Dus men kan niet iets kleins veranderen en dan het gesloten maken. Dit is vanwege het 'SA' label of wel 'ShareAlike' of in het Nederlands 'GelijkDelen'.

Deze licentie is ideaal, omdat hij heel veel vrijheid geeft voor hergebruik. Maar let op, je werk mag ook commercieel gebruikt worden. Dus iemand anders mag geld verdienen met het door jou gemaakte werk. Als je dat niet wil, kies de licentie hieronder.

CC BY NC SA wordt het meest gebruikt door onderwijsinstellingen.

Net als bovenstaand geldt:

  • Iedereen die je werk hergebruikt, moet erbij zetten dat jij het gemaakt hebt. Dit is vanwege het 'BY' label of wel 'attribution' of in het Nederlands 'Naamsvermelding'. Dit geldt overigens voor alle Creative Commons licenties.
  • Iedereen die je werk bewerkt en de bewerkte versie ook weer publiceert, moet de bewerkte versie dezelfde licentie geven. Dus 'CC BY NC SA'. Dus men kan niet iets kleins veranderen en dan het gesloten maken. Dit is vanwege het 'SA' label of wel 'ShareAlike' of in het Nederlands 'GelijkDelen'.
  • Erbij komt nu echter het label 'NC', ofwel 'NonCommercial', in het Nederlands 'NietCommercieel'. Ofwel: anderen mogen je werk niet commercieel gebruiken (zonder jou om toestemming te vragen). Keerzijde is dat werk met de CC BY NC SA niet op Wikipedia gebruikt kan worden.

Welke licentie liever NIET te gebruiken?

Gebruik liever niet de licenties met het 'ND' label, of wel 'NoDerivatives' of in het Nederlands 'GeenAfgeleideWerken', dus de licenties CC BY ND en CC BY NC ND.
Het 'ND' label maakt het haast onmogelijk het werk in het onderwijs te hergebruiken, want je mag het niet bewerken, dus:

  • Je mag geen labeltje of pijl in een afbeelding zetten of weghalen.
  • Je mag uit een afbeelding of video of tekst geen stukje uitknippen.
  • Je mag van een video geen screenshot van een beeld maken.
  • Ofwel: je mag er haast niks mee. Alleen het ding helemaal in zijn geheel kopieren en aanbieden, mag.

Een reden die je kan hebben om ND te gebruiken is, bijv. bij beeldmateriaal van dissecties, om te voorkomen dat men er 'grappige' memes van gaat maken. Maar je kan nog steeds het beeldmateriaal (integraal) in een ongewenste context opnemen. En tegelijk wordt het werk voor onderwijs haast onbruikbaar.
Dus conclusie: als het even kan: liever geen 'ND' label.

Nog steeds lastig te kiezen?

Je kunt ook hier kijken: Creative Commons licentie keuze helper.

Nog een weetje, ter info.

CC is gestoeld op auteursrecht. Dus ook als je een item een CC licentie geeft behoudt de auteursrechthebbende (de instelling of de maker) het auteursrecht. Alleen geeft die een bepaald aantal rechten weg, afhankelijk van welke CC licentie hij/zij kiest.
Daarom is het ook mogelijk dat je soms bij iets zowel een copyright (c) teken ziet staan als een CC licentie.

Procedure en Deadline

Stap 1. Vooraankondiging
  • Stuur een email aan aan: anatomytoolpubliciteit@gmail.com waarin je meldt dat je wilt gaan inzenden.
  • Sluit het ingevulde aanmeld/inzendformulier bij. Vul alleen het deel 'Stap 1. Vooraankondiging' (p.1 en 2 van het formulier) in.
  • Maak een account aan op AnatomyTOOL (als je dat nog niet hebt)
Dan doet de AnatomyTOOL organisatie het volgende:
  • Je account krijgt rechten om materiaal op te laden op AnatomyTOOL
  • Je aankondiging van inzending wordt hieronder vermeld. Zie wie er ook meedoen in deze battle!
Stap 2. Opladen
  • Je laadt de door jou/je groep gemaakte items (of links naar materialen elders) op op AnatomyTOOL.
  • Je geeft het materiaal een titel die de titel-conventie volgt
  • Je vult de metadata volledig in. De metadata zijn o.a.: beschrijving, namen van de makers, anatomische structuren in het item, licentie. Zie Handleidingen.
Stap 3. Inzending
Stuur voor de deadline (1 December 2023) een mail aan: anatomytoolpubliciteit@gmail.com met daarin nogmaals het ingevulde aanmeld/inzend formulier. Vul het volgende in:
  1. Vul nu (naast het reeds ingevulde deel 'Stap 1 Vooraankondiging' óók het deel 'Stap 3. Inzending' in met de naam/namen en link(s) van de/het ingezonden item(s) op AnatomyTOOL.
  2. Onderteken de Auteursrecht Verklaring waarin je verklaart dat je gerechtigd bent de/het item(s) een Creative Commons licentie te geven of in het Publieke Domein te plaatsen.
  3. Studenten die gebruik hebben gemaakt van faciliteiten van een onderwijsinstelling of van lichaamsdonoren, moeten ook een docent of staflid van de onderwijsinstelling laten ondertekenen voor akkoord, onder 'Akkoord verklaring vanuit instelling'.
Deadline: Vrijdag 1 December 2023
Stuur de e-mails naar: naar de beoordelingscommissie aan: anatomytoolpubliciteit@gmail.com

DE WEDSTRIJD IS GESLOTEN, INZENDINGEN ZIJN NIET MEER MOGELIJK

Vragen

Kom je ergens niet uit, wil je toelichting? Vraag op anatomytoolpubliciteit@gmail.com.

Beoordelingscriteria

Belangrijkste criteria:
  • Het materiaal voldoet aan de 'Harde eisen'
  • Kwaliteit (anatomisch, esthetisch/afwerking, didactisch/ bruikbaarheid voor anderen)
  • Bij een serie items: Kwantiteit
Niet vereist, maar positief kan meewegen:
  • De mate van voldoen aan de voorkeur-vereisten
  • Het materiaal is door jou of door anderen gebruikt in het onderwijs
  • Het materiaal is op een of andere wijze innovatief

Jury en beoordeling

De jury bestaat uit:
  • Wouter Willaert, U Gent
  • Evie Vereecke, Kulak U. Leuven
  • Alexander Bijnsdorp AmsterdamUMC VUMC
  • Marc Vorstenbosch, Radboud Univ Nijmegen
  • Paul Gobée, LUMC

De juryleden beoordelen inzendingen van hun eigen instelling of inzendingen waar ze bij betrokken zijn geweest, niet. Er wordt beoordeeld volgens de bovenstaand beschreven criteria (zie ‘Vereisten’ en ‘Beoordelingscriteria’).
De juryleden beoordelen eerst onafhankelijk van elkaar. Vervolgens komt de jury éénmaal online bij elkaar om de beoordelingen te bespreken, en de winnaars definitief vast te stellen.

Uitslag

In December 2023 worden genomineerden voor de prijzen bekend gemaakt. 21 dec. 2023: Gezien het te overziene aantal inzendingen zijn alle geldige inzendingen genomineerd.
Zij zijn uitgenodigd fysiek of online bij de bekendmaking van de uitslag aanwezig te zijn.
De uitslag wordt bekend gemaakt bij het congres van de Nederlandse Anatomen Vereniging, op 5 januari 2024.

Voorwaarden, achtergrond-info etc.

De prijsvraag wordt georganiseerd vanuit de 'werkgroep AnatomyTOOL' van de Nederlandse Anatomen Vereniging, door een sub-commissie bestaande uit Wouter Willaert (U Gent), Daniël Jansma (LUMC) en Paul Gobée (LUMC). De beoordeling van de inzendingen zal plaatsvinden door een jury bestaande uit anatomen en studenten. Gestreefd zal worden, indien mogelijk, juryleden te werven van instellingen waarvan geen inzendingen zijn. Waar dat niet mogelijk is, zullen bij de beoordeling juryleden niet oordelen over inzendingen vanuit hun eigen instelling. De namen van de juryleden zullen hier bekend gemaakt worden. De organisatie en de beoordelingsjury behouden zich het recht voor naar bevind van zaken te oordelen en handelen ten aanzien van alle zaken verband houdende met deze prijsvraag.

Inzendingen

INZENDINGEN STUDENTEN

Inzending Divine Lecis, Maastricht University
Deelnemers
Divine Lecis Student geneeskunde Maastricht University
Soort Inzending
Open Materiaal creëren
Inzending
Ik presenteer aan jullie een eigen gemaakte anatomische atlas over het abdomen met getekende illustraties voornamelijk geïnspireerd door de prometheus-collectie. Een collage van de anatomielijst voor het cluster abdomen jaar 3.

  

  

Inzending Flynn Post, LUMCWINNAAR
Flynn Post, BSc Student LUMC
Soort Inzending
Open Materiaal creëren
Inzending
Ik heb twee Nederlandstalige uitlegvideo’s gemaakt van de globale anatomie van het hart en de coronaire arteriën en venen, inclusief een oefenblad van de gebruikte tekening.

  

  

Inzending Senne Hellinck en mede-studenten Universiteit GentWINNAAR
Deelnemers
Senne Hellinck Student Universiteit Gent
Manon Sierens Student Universiteit Gent
Louis Detremmerie Student Universiteit Gent
Jana Foulon Student Universiteit Gent
Marie De Baere Student Universiteit Gent
Joris Van de Velde Anatomie-docent Universiteit Gent
Soort Inzending
Open Materiaal creëren
Inzending
Onze inzending bevat tekeningen en dissectiefoto’s op zinkchloride preparaten die de anatomie van de abdominale organen verduidelijken. Dit materiaal wordt aangeboden voor studenten geneeskunde (2de bachelor) bij de dissectiepractica van hoofd, hals en romp.
 
     

INZENDINGEN DOCENTEN/PROSECTOREN/MEDEWERKERS

Inzending Vicky Vandenbossche en Emmanuel Audenaert, Universiteit Gent
Deelnemers
Vicky Vandenbossche, Mrs. Academisch assisterend personeel Universiteit Gent
Emmanuel Audenaert, Prof. Senior lector Universiteit Gent
Soort Inzending
Vrije inzending
Inzending
Duik dieper in het menselijk lichaam met de Open Anatomy Explorer (OPANEX)! De Open Anatomy Explorer is een web-based anatomieplatform dat toelaat om 3D anatomiemodellen op te laden, te bekijken, te labelen en te delen.

 

→ Naar de inzending: Open Anatomy Explorer

  

Inzending Antonio Luchicchi, AmsterdamUMC (VUMC)WINNAAR
Deelnemers
Antonio Luchicchi, PhD Assistant Professor Afd. Anatomy and Neurosciences, AmsterdamUMC, locatie VUMC
Soort Inzending
Open Materiaal creëren
Inzending
In deze afbeelding laat ik zien de complexe organisatie van hersenschors op verschillende niveaus. Het doel is om een basis maar compleet overzicht te geven van macro-micro organisatie van deze structuur.

  

  

INZENDINGEN AFDELINGEN

Inzending afdeling Anatomie van de Mens en Embryologie, Universiteit AntwerpenWINNAAR
Deelnemers
Marjan Maldoy Docent anatomie Universiteit Antwerpen
Dr. Leen Uyttebroek Docent anatomie Universiteit Antwerpen
Dr. Luc van Nassauw Docent anatomie Universiteit Antwerpen
Ian Garcia Docent productontwikkeling Universiteit Antwerpen
Prof. Dr. Jouke Verlinden Docent productontwikkeling Universiteit Antwerpen
Elias Bauwens Student Universiteit Antwerpen
Dr. Tine Van Daal Docent onderwijswetenschappen Universiteit Antwerpen
Soort Inzending
Open Materiaal creëren
Inzending
Met onderzoeksgroep ASTARC ontwikkelden we een databank met anatomische 3D-modellen voorzien van Latijnse annotaties met Nederlandstalige uitleg. Deze databank telt voorlopig 255 beelden van skeletmodellen en plastinaten. Via Sketchfab.com kan men deze beelden vrij consulteren.
 

  

Inzending Afdeling Anatomie, UMCG
Deelnemers
Carola Haven, MD, PhD Hoofd afdeling anatomie UMCG
Soort Inzending
Open Materiaal creëren
Inzending
De Anatomy Gym is een educatieve app, ontwikkeld door het UMCG, waarmee je je anatomiekennis kunt bijspijkeren en het op kunt nemen tegen andere deelnemers. Je verdient virtuele zweetdruppels bij elke goed beantwoorde vraag. Het is niet alleen handig (en leuk) voor studenten, maar geschikt voor iedereen die meer wil leren over de anatomie van de mens.

  

→ Naar de inzending: Anatomy-Gym app
De inzending is teruggetrokken van deelname aan de wedstrijd.

  

Inzending afdeling Anatomie, UHasselt
Deelnemers
Prof. Leen Popleu Hoofddocent anatomie Uhasselt
Anneleen Peusens Praktijkassistent Uhasselt
Soort Inzending
Vrije inzending
Inzending
Deze microteaching tool is bedoeld voor ambulanciers of andere (vrijwillige) hulpverleners in de zorg zonder medische vooropleiding. In maximum 15 minuten per module loodsten we je door de anatomie van de bekkenbodem en bekkenorganen zodat je aansluitend een workshop in de anatomiezaal kan volgen. We ontwikkelden twee thema’s die op elkaar aansluiten:
  • Bekkenbodemspieren
  • Bekkenorganen